عزت نفس(دیگر پذیری نامشروط)

دیگرپذیری نامشروط
برای این که خودتان را ناراحت نکنید و علاوه بر احساس بهتر، بهتر شوید باید در کنار خودپذیری نامشروط، دیگرپذیری نامشروط را نیز یاد بگیرید. مفهوم دیگرپذیری نامشروط این است که از لحاظ وجودی زنده ماندن و شادی معقول را انتخاب کنید. در عین حال بهتر است این خودپذیری نامشروط را در حالت اعتکاف انجام ندهید و انسانی باشید که از گهواره تا گور با دیگران تعامل دارد.
شما در یک گروه اجتماعی زندگی می¬کنید و به صلاح شما است با اعضای این گروه کنار بیایید و با برخی از آنها رابطه صمیمانه¬ای داشته باشید. همچنین آسایش و رفاه شما تا حد زیادی منوط به آسایش و رفاه دیگران است. شما تا حد زیادی به سایر اعضای گروه وابسته¬اید مثلاً بابت غذا، تعلیم و تربیت و لذایذ اجتماعی؛ و زندگی بدون حمایت آنها برای شما خیلی بد خواهد شد. شما که حداقل تا حدودی مایلید دیگران با شما منصفانه و با ملاحظه رفتار کنند بهتر است خودتان نیز با آنها در حد معقولی منصفانه و باملاحظه رفتار کنید. اگر نمی¬خواهید توسط دیگران سرزنش، تحقیر یا طرد شوید بهتر است آنها را به صورت نامشروط بپذیرید- اگرچه ممکن است برخی از رفتارهایی را که با شما و دیگران می¬کنند تأیید نکنید.
شما می¬توانید دیگران را نیز مثل خودتان به صورت نامشروط بپذیرید- یعنی آنها را با رفتارهای خوب و «بدشان» بپذیرید (هر چند لزومی ندارد آنها را دوست داشته باشید) و از ارزیابی کل شخصیت¬ شان خودداری کنید. شما به این دلیل آنها را مثل خودتان می¬پذیرید که زنده¬اند، انسان هستند و منحصر به فرد. شما گناهان گناهکاران را نمی¬پذیرید ولی خودشان را می-پذیرید. این واقعیت اجتماعی را می¬پذیرید که آنها همگی- و تک تک آنها- جایزالخطا هستند و ضعف¬های آنها را قبول می¬کنید.
شما تا حدی زیادی تمام انسان¬ها را به صورت نامشروط می¬پذیرید چون مصلحت¬ تان اقتضا می¬کند. همانطور که گفتم دیگران به شما کمک می¬کنند زنده بمانید و از زندگی لذت ببرید؛ به کمک آنها بهتر می¬توانید زندگی کنید بنابراین، از ناراحت کردن خودتان خصوصا عصبانی کردن خودتان در مواقعی که طبق میل شما رفتار نمی¬کنند پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *